Foto van de dag

KSLA_006aa.jpg


Blijf op de hoogte

via

Facebook

Klik hier





E-book

Mijn DEBUUT roman.

Even ontspannen met een roman over een episode uit het leven van een vrijgezel dat op z'n kop komt te staan.

 


Carrière
 
van Arjen Miedema   (6)

Het Terrein

 

Situatie ver voor de oorlog ’40 – ’45; schatting:1910


In de loop van de vorige eeuw is er nogal wat bij gebouwd, want we missen op deze foto het Nieuwe Lab, Dev. Lab, Motorlab, de proeffabrieken enz, maar we zien het grote lab met het front naar het IJ en vleugel 3 ontbreekt nog. We zien het Kleine Lab, de IJloods, het TD-gebouw, de Grote Werkplaats. Linksboven is het kanaal doorgegraven, want dat was in 1910 nog allemaal zand. Vandaar dat dat stukje helemaal recht is tot aan de dag van vandaag; dus geen echte bocht.

1947


Het terrein
in 
1971


Het terrein in 1975


 

Het terrein in de 80er jaren

 

Na de opening van het nieuwe CDL kregen we bovenstaande poster uitgereikt waarvan ik hoop dat ik nog eens een beter exemplaar kan publiceren. We zien een volledig gemoderniseerd Autoclavenlab, met de voorbereiding op de bouw van een overdekte vatenopslag, de dienstwoningen naast het Motorlab hebben plaatsgemaakt voor gasopslag. Tussen IJ-lab en Overhoeks is een mooi picnicveld ontstaan, de grote opslagtanks achter het PMC zijn weg. Ook zien we dat het Tolhuiskanaal is afgedamd door de komst van het CDL, Dat gebouw staat nu eigenlijk op het water evenals het nieuwe parkeerterrein. Naast dit vroegere water stond een schooltje.


Verbondenheid van openbaar vervoer en het Shell terrein


1999


De situatie net voor de sanering ivm de herinrichting van het terrein. We zien voor de Wesconloods nog de container / keet staan voor de brandblusoefeningen; ook de IJloods is er nog steeds. Het Kleine Lab heeft plaatsgemaakt voor een rotonde. Ook het TD gebouw heeft moeten wijken voor de slopershamer, ooit het domein van expeditie, glasblazerij, Shellshop met mej. de Bats. Bij de komst van de collega’s uit Carrington, Egham en Delft werd hier ook research gedaan aan harsen (Epikote), maar toen Klaas van Henten op een middag bijna een ruit op z’n hoofd kreeg dat zo uit de sponningen waaide was de knoop tot sloop snel doorgehakt.



Erfenis uit de tweede wereldoorlog: de schuilkelders. Vanuit het Gebouw voor Technische Diensten hebben we mooi zicht op de ‘nieuwe’ vleugel 3 van het Groot Lab. We zien dat alleen de bovenverdieping afwijkt van de rest. Deze vleugel heeft 3 verdiepingen tov 2 voor de oudere vleugels. De portiersloge was in dit gedeelte ondergebracht, net als de moederklok en de buis van Torricelli. De Japanse kers was elk jaar weer een plaatje.

 


Het terrein rond 2000

 


Met heel veel dank aan Joop Vermeulen die deze foto maakte tijdens het terugvliegen naar Schiphol

Het terrein nu vanuit noord naar zuid vastgelegd met helemaal rechts onderin de woonboten en het onderkomen van onze Kratonvrienden. Op dat moment is nog steeds de heerlijke geur van vers gebakken koek waar te nemen ten noorden van de Wesconloods. Ten westen van het Centraal Magazijn zien we de enorme bedrijvigheid van de huisaannemer. In het midden onder zien we nog de Renault dealer waar nu een restaurant gevestigd is en ook nog de opslag loodsen Bakker 2 en 3. Bakker 2 was vroeger een sigarettenfabriek. Hier hadden we begin 80 onze polypropyleen opslag. Na de aankoop van de Wesconloods werd alles daarheen verplaatst. Helaas waren er een paar raampjes kapot, zodat heel wat duiven – met de welbekende overlast – hun intrek namen in het gebouw.



2005
 


De sloop van o.a. het PMC begon in april 2004. We zien hier nog de resten van Hal B. Jaren mocht ik in dit gebouw slijten. Het IJ-Lab volgde snel en ook hier heb ik jaren gewerkt.

 


Het terrein rond 2006

 



Op volle snelheid wordt gebouwd aan het nieuwe onderkomen voor 1200 collega’s STCA, waarvan de belangrijkste letter, de R, zijn kwijtgeraakt. Ooit het grootste researchlaboratorium ter wereld…


Het ene gebouw is nog niet weg of het andere staat er al weer. Foto Hendrik Jan Smit